Táto doba je akási pokrivená. Sú tu nedočkaví zákazníci aj sklady plné tovaru. Teda situácia, ktorá fúka do plachiet dobrému biznisu. Napriek tomu biznis stagnuje. Taká je situácia vo Veľkej Británii na trhu s novými autami. Dôvod? Zákazníci odmietajú kupovať to, o čom si tamojšia vláda myslí, že by kupovať mali. Samozrejme, hovoríme o elektromobiloch. Hoci ostrovná krajina už nepatrí do Európskej únie, aj ona si skomplikovala život tlakom na predaj bezemisných áut. Automobilky, ktoré v Spojenom kráľovstve figurujú, nemusia síce splniť limity na množstvo emisií, no majú nad sebou iný zelený bič. Tamojšia vláda v tomto roku vyžaduje, aby každá značka dosiahla v mixe svojich predajov 22-percentný podiel elektromobilov.
Ako však vieme, zákazníci, tak ako v kontinentálnej Európe, sa po nich potrhať nejdú. A to ani napriek tomu, že napríklad v októbri došlo zo strany výrobcov k masívnemu zníženiu cien batériových vozidiel. V tomto mesiaci síce stúpol v medziročnom porovnaní ich predaj o 25 %, ale za prvých deväť mesiacov majú na registráciách podiel stále len 17,8 %.
„Napriek tomu, že výrobcovia vynaložili minimálne dve miliardy libier na podporu predaja elektromobilov, slabý dopyt trhu ohrozuje splnenie environmentálne cieľov a ohrozuje budúce investície,“ povedal Mike Hawes, generálny riaditeľ Asociácie výrobcov a obchodníkov s motorovými vozidlami (SMMT) vo Veľkej Británii. Za ich nesplnenie však hrozia automobilkám obrie pokuty. Až 15 000 libier za každé vozidlo, ktoré im bude chýbať do cieľa.
Čo z toho vyplýva? Ak sa nepredáva dostatok elektrických áut, musia obchodníci obmedziť predaj tých so spaľovacími motormi. Situácia sa stále nezlepšuje. SMMT predpokladá, že do konca roka dosiahne podiel elektromobilov na tamojšom trhu maximálne 18,5 %. Aj to len za predpokladu, že bude o elektromobily záujem zo strany firiem, pretože bežní spotrebitelia o ne nejavia dostatočný záujem. Robert Forrester, výkonný riaditeľ spoločnosti Vertu Motors, tvrdí, že ak si dnes na určitých miestach objednáte nové auto, príde vám až vo februári.
„Jediný dôvod, prečo to trvá tak dlho, je ten, že výrobcovia nechcú podliezť požadovanú kvótu elektrických vozidiel na rok 2024.“ „Je to paradoxná situácia, nemôžeme predávať autá, ktoré ľudia chcú, ale máme predávať tie, ktoré nechcú,“ dodal Forrest.
V podstate tým ale automobilky len presúvajú problém na budúci rok. A bude ešte vypuklejší. V roku 2025 budú čeliť ešte prísnejším kvótam, až 28 %, a v roku 2030 až 80 %. To všetko v čase, keď vláda znižuje štátne stimuly na predaj bezemisných áut.
Podobná situácia je aj v Európskej únii. Aj tu musia automobilky kalkulovať s predajmi tak, aby sa zmestili do emisného koša 95 gramov CO2 na predané auto. Na riziká s tým súvisiace nedávno upozornil napríklad aj generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo. „Ak sa predaj elektromobilov nezvýši, európsky automobilový priemysel bude musieť zaplatiť pokuty vo výške približne 15 miliárd eur za viac ako 2,5 milióna vozidiel,“ varoval.
Politici akoby si neuvedomovali, že automobilky nemôžu v trhovom systéme prinútiť zákazníkov, aby si kupovali niečo, čo im jednoducho nevyhovuje.
Zdroj: pravda.sk